Σάββατο 7 Μαρτίου 2015

STOP στην τσιμεντοποίηση του Αστέρα Βουλιαγμένης

Μπλόκο του ΣτΕ στην "επένδυση" στον Αστέρα Βουλιαγμένης
·         06.03.2015 avgi.gr

 ·         Παράνομο το Π.Δ. της προηγούμενης κυβέρνησης 

Παράνομο κρίθηκε από το Συμβούλιο της Επικρατείας το Προεδρικό Διάταγμα της προηγούμενης κυβέρνησης για την ευρύτερη περιοχή ιδιαίτερου φυσικού κάλλους του Αστέρα Βουλιαγμένης, την οποία επιχείρησε να τσιμεντοποιήσει με την τροποποίηση του εγκεκριμένου σχεδίου πόλεως και τον καθορισμό χρήσεων γης και όρων δόμησης.
      

Σύμφωνα με την υπ' αριθμόν 28/2015 γνωμοδότηση του Ε' Τμήματος του ΣτΕ, «απαγορεύεται, κατ' αρχήν, η λήψη μέτρων που επιφέρουν την επιδείνωση των όρων διαβιώσεως και την υποβάθμιση του υπάρχοντος φυσικού ή του προβλεπόμενου από την ισχύουσα  πολεοδομική νομοθεσία οικιστικού περιβάλλοντος». Κι αυτό καθώς τα κριτήρια που υπαγορεύουν τη χωροταξική αναδιάρθρωση και την πολεοδομική ανάπτυξη των πόλεων και των οικιστικών περιοχών είναι «η εξυπηρέτηση της λειτουργικότητας και της αναπτύξεως των οικισμών και η εξασφάλιση των καλύτερων δυνατών όρων διαβίωσης των κατοίκων».
Ερμηνεύοντας το άρθρο 24 για την προστασία του Περιβάλλοντος οι δικαστές του ΣτΕ σημειώνουν ότι «έχει αναχθεί σε συνταγματικά προστατευόμενη αξία το οικιστικό, φυσικό και πολιτιστικό περιβάλλον, από το οποίο εξαρτάται η ποιότητα ζωής και η υγεία των κατοίκων των πόλεων και των οικισμών. Οι συνταγματικές αυτές διατάξεις απευθύνουν επιταγές στον νομοθέτη (τυπικό ή κανονιστικό) να ρυθμίσει τη χωροταξική ανάπτυξη και πολεοδομική διαμόρφωση της χώρας με βάση ορθολογικό σχεδιασμό υπαγορευόμενο από πολεοδομικά κριτήρια, σύμφωνα με την ιδιομορφία, τη φυσιογνωμία και τις ανάγκες κάθε περιοχής».
Στο πλαίσιο αυτό «η μεταβολή των επιτρεπομένων χρήσεων που επιχειρείται στη ζώνη Ι του ΕΣΧΑΔΑ δεν συνιστά ρύθμιση απορρέουσα από χωροταξικό και πολεοδομικό σχεδιασμό της ευρύτερης περιοχής και ειδικότερα από το νέο ΡΣΑ ή το ΓΠΣ του οικείου Δήμου Βάρης - Βούλας - Βουλιαγμένης».
Επίσης το Ε' τμήμα του ΣτΕ υπογραμμίζει ότι «η προσθήκη της χρήσης κατοικίας στις νυν επιτρεπόμενες χρήσεις τουρισμού - αναψυχής και των συνοδευτικών τους χρήσεων στη ζώνη Ι του ΕΣΧΑΔΑ, η οποία περιλαμβάνεται στη χερσόνησο του Μικρού Καβουρίου, και μάλιστα με τη δημιουργία ή την ανέγερση μεγάλου αριθμού κατοικιών ύψους 7,5  μ. σε δομημένες αλλά και αδόμητες επιφάνειες της χερσονήσου, συνιστά επιβάρυνση των ήδη επιτρεπομένων χρήσεων και μετατρέπει στο διηνεκές την ευαίσθητη περιοχή της χερσονήσου σε οικιστική περιοχή με μικτές χρήσεις, προεχόντως κατοικίας, ενόψει και του συνολικού αριθμού των κατοικιών (έως 100), και δευτερευόντως τουρισμού».
Συνεπώς, τονίζεται στη γνωμοδότηση,  «η προσθήκη της χρήσης κατοικίας στη ζώνη Ι του ΕΣΧΑΔΑ συνιστά επιδείνωση του υφισταμένου φυσικού, πολιτιστικού και του οικιστικού περιβάλλοντος της περιοχής». Τέλος υπογραμμίζεται ότι «δεν προτείνεται νομίμως  κατά το μέρος που επιτρέπει τη χρήση κατοικίας εκτός των ξενοδοχείων συνιδιοκτησίας, ήτοι σε αυτοτελείς κατοικίες με τη διαμόρφωση και ανακατασκευή υφισταμένων κτισμάτων και με την ανέγερση νέων κατοικιών, καθώς και κατά το μέρος που επιτρέπει τη  δόμηση σε αδόμητες επιφάνειες της χερσονήσου του Μικρού Καβουρίου».