Κυριακή 7 Μαρτίου 2010

ΥΜΗΤΤΟΣ: ΕΝΑ ΛΑΜΠΡΟ ΠΕΔΙΟ ΑΣΚΗΣΗΣ ΝΕΟΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΓΗΣ«ΠΡΑΣΙΝΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ»

του Τάσου Ταστάνη

Ο Υμηττός απειλείται ξανά από το ΥΠΕΚΑ (πρώην ΥΠΕΧΩΔΕ) ) του ΠΑΣΟΚ. Μαύρα σύννεφα εμπορευματοποίησης – εκμετάλλευσης και καταστροφής εμφανίζονται πάλι το τελευταίο διάστημα πάνω από τις πλαγιές του Υμηττού.
Σε πρόσφατα δημοσιεύματα σε διάφορες εφημερίδες εκφράστηκαν ανησυχίες για την πρόθεση της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ να διατηρήσει και τη Β΄ ζώνη προστασίας του Υμηττού στο υπό τροποποίηση διάταγμα της 31/8/78 (ΦΕΚ 544Δ) προστασίας του, αντί να προχωρήσει στην πλήρη εφαρμογή της Α΄ ζώνης προστασίας σε όλο τον Υμηττό, όπως ζητούν χρόνια τώρα, τα τοπικά κινήματα, οι Δήμοι των γύρω περιοχών και οι μαζικοί φορείς. Μια εχθρική ενέργεια απέναντι στο φυσικό περιβάλλον απέναντι στα 4 εκατομμύρια κατοίκων, του ταλαίπωρου λεκανοπεδίου της Αττικής μια ταφόπλακα σε ότι έχει απομείνει στον Υμηττό. Και η προηγούμενη κυβέρνηση της Ν.Δ το Φεβρουάριο του 2009 είχε φέρει σε δημόσια (υποτίθεται) διαβούλευση την τροποποίηση του ισχύοντος Π.Δ. περί ζωνών προστασίας του Υμηττού καταθέτοντας μια απαράδεκτη πρόταση που τεμάχιζε σε ζώνες, υποζώνες όλο τον Υμηττό, που επιχειρούσε να νομιμοποιήσει εγκαταστάσεις που ήδη έχουν κριθεί μη νόμιμες από το Σ.Τ.Ε., που προέβλεπε θεσμοθέτηση χρήσεων νέων έργων υποδομής και δικτύων στο βουνό, κυρίως νέων μεγάλων οδικών αξόνων, επέκτασης της Αττικής οδού προς τα νότια προάστια και τα Μεσόγεια.
Ένα υπό τροποποίηση Π.Δ που συνάντησε τη συνολική αντίδραση και άρνηση όλων των Δημοτικών αρχών των γύρω Δήμων των μαζικών φορέων, των τοπικών κινημάτων πόλης και των ενεργών πολιτών.
Οι κυβερνήσεις αλλάζουν. Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας έφυγε, η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ ήρθε. Τα σχέδια καταστροφής όμως του Υμηττού παραμένουν. Τα οικονομικά συμφέροντα είναι μεγάλα. Αυτά που καθόρισαν και διαμόρφωσαν πολεοδομικά και χωροταξικά την Αθήνα απ’ άκρη σε άκρη. Το κέρδος και οι εργολάβοι.
Τα τελευταία χρόνια και από τις προηγούμενες κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της Νέας Δημοκρατίας, ασκήθηκε μια από τις μεγαλύτερες επιθέσεις και λεηλασίες εμπορευματοποίησης και τσιμεντοποίησης της δημόσιας και δασικής γης. Τα πάντα γύρω από το φυσικό περιβάλλον έγιναν βορά στο βωμό του κέρδους και της αγοράς. Και ο Υμηττός ο ορεινός όγκος του βουνού δέχθηκε μια απίστευτη κακοποίηση από τα μικρά και μεγάλα οικονομικά συμφέροντα.
Μεγάλες επενδυτικές - εργολαβικές κατασκευαστικές εταιρείες, οικοδομικοί συνεταιρισμοί, η εκκλησία, Δημοτικές αρχές, μικροί και μεγάλοι καταπατητές εφάρμοσαν νεοφιλελεύθερες πολιτικές γης. Ότι τα πάντα αγοράζονται και πωλούνται, ότι και ο Υμηττός είναι ένα μεγάλο οικόπεδο προς αντιπαροχή και ανοικοδόμηση.
Τα πάντα λοιπόν συμβαίνουν στον Υμηττό, εκτός από αυτά που συνάδουν με το δασικό χαρακτήρα του βουνού.
Αυθαίρετη ή νομότυπη δόμηση - πυρκαγιές- καταστροφή του δασικού πλούτου και της βιοποικιλότητας του βουνού, παράνομες ή νόμιμες εγκαταστάσεις Δήμων - ΔΕΚΟ - Ανώνυμων Ιδιωτικών Εταιρειών κ.λπ. Νεκροταφεία - Δεξαμενές - Παράνομες χωματερές - Πυλώνες της ΔΕΗ-ΚΥΤ - Στρατόπεδα - Κεραίες κινητής τηλεφωνίας - παλαιοί και νέοι αυτοκινητόδρομοι κ.λπ.
Ο Υμηττός παρότι είναι ένα φυσικό μνημείο, ένας δημόσιος δασικός χώρος που προστατεύεται από διεθνείς συνθήκες προστασίας Natura, από την Α και Β Ζώνη προστασίας του Υμηττού, με πλούσιους αρχαιολογικούς χώρους και σπάνια είδη ζώων και φυτών, με μεγάλο αριθμό καταπληκτικών σπηλαίων, ένας από τους τελευταίους ίσως χώρους ανάσας ζωής για όλους τους κατοίκους του λεκανοπεδίου της Αττικής, μέρα με τη μέρα καταστρέφεται.
Εδώ και αρκετό καιρό η προηγούμενη κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, είχε δείξει και αυτή τις πραγματικές της διαθέσεις για τον Υμηττό, είχε εξαγγείλει τη δημοπράτηση της κατασκευής νέων αυτοκινητόδρομων μέσα στο βουνό, 82 χιλιομέτρων περίπου. Θα μάτωνε τον Υμηττό και από τη Δυτική και από την Ανατολική του πλευρά, με πλάτος 4 ή 6 λωρίδες ανά κατεύθυνση με εναλλασσόμενα επιφανειακά και υπόγεια τμήματα, τοιχία αντιστήριξης, κοιλαδογέφυρες και κόμβους σύνδεσης με τα τοπικά οδικά δίκτυα των γειτονικών Δήμων.
Προκαλώντας σοβαρές περιβαλλοντικές επιπτώσεις τόσο από τη φάση κατασκευής του έργου όσο και από την λειτουργία του έργου, στους κατοίκους των γύρω περιοχών, επιβαρύνοντας ακόμα περισσότερο την κακή ποιότητα της ζωής τους.
Ένα από τα μεγαλύτερα έργα στην Αττική, ένα φαραωνικής μορφής έργο που δεν θα αντιμετώπιζε και δεν θα έλυνε τα όντως μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα της Αττικής. Ένα έργο που σχεδιάστηκε με μοναδική έννοια τους «Εθνικούς Ευεργέτες» τους εργολάβους, τις κατασκευαστικές εταιρείες, τις εταιρείες εμπορίας αυτοκινήτων, πετρελαίου, τους εμπόρους γης, τα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα.
Ένα έργο όπου η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ απλά το έχει αναβάλει και το έχει μεταθέσει στο μέλλον δηλώνοντας ότι η νέα δημοπράτηση του έργου θα γίνει μετά την επαναδιαπραγμάτευση και βάσει του νέου Ρυθμιστικού Σχεδίου της Αθήνας περίπου το καλοκαίρι του 2010. Το πρόβλημα βέβαια με τους αυτοκινητόδρομους στον Υμηττό δεν αντιμετωπίζεται με την επίλυση των νομικών και θεσμικών ζητημάτων. Τα μεγάλα οικονομικά εργολαβικά συμφέροντα είναι αυτά που καθορίζουν και διαμορφώνουν τα έργα, και τις κατασκευές τους.
Στο βωμό του κέρδους χρόνια τώρα το ιδιωτικό κεφάλαιο και το νεοφιλελεύθερο κράτος της Νέας Δημοκρατίας και του ΠΑΣΟΚ αντιμετωπίζουν τον Υμηττό σαν αμπέλι και χωράφι τους.
Η κατασκευή αυτών των αυτοκινητόδρομων στον Υμηττό έστω και αν ενταχθούν στην τροποποίηση του Ρυθμιστικού Σχεδίου της Αθήνας θα είναι το τελειωτικό κτύπημα στο βουνό και βέβαια θα ανοίξει τις ορέξεις για την επιχειρηματική αξιοποίηση του χώρου του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού. «Εθνικό Έργο» που εμπνεύστηκαν οι κυβερνήσεις του κ. Σημίτη – και του κ. Καραμανλή και μακάρι να μην εμπνεύσει και την κυβέρνηση του κ. Παπανδρέου, γιατί τα μηνύματα είναι ανησυχητικά. Ηδη μήνες τώρα η κ. Μπιρμπίλη του ΥΠΕΚΑ αρνείται να δεχτεί τον Δήμαρχο του Ελληνικού κ. Κορτζίδη.
Όσον αφορά τώρα την τροποποίηση του ισχύοντος Π.Δ περί ζωνών προστασίας του Υμηττού (ΦΕΚ 544Δ), η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, το ΥΠΕ.ΚΑ, ο Ο.Ρ.ΣΑ θα πρέπει να αποδείξει στην πράξη και όχι στα μεγαλεπίβολα λόγια περί «πράσινης ανάπτυξης» και «βιώσιμων έργων» με ποιον επιτέλους είναι, με τα συμφέροντα και την αγορά, με το κέρδος και τη νεοφιλελεύθερη αντίληψη για τη δημόσια δασική γη, ή με την κοινωνία, τους ανθρώπους και την ίδια τη ζωή.
Να υιοθετήσει τις προτάσεις των κινημάτων πόλης – των Δημοτικών Αρχών των μαζικών φορέων για την «κήρυξη ολόκληρου του Υμηττού σε ζώνη απολύτου προστασίας, με επέκταση του καθεστώτος της Α΄ ζώνης σε όλο το βουνό και απαγόρευση κάθε κατασκευής». Απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου Ελληνικού, Φεβρουάριος 2009.
Το καλοκαίρι του 2009 έγινε μια από τις μεγαλύτερες καταστροφικές πυρκαγιές στα διοικητικά όρια του Δήμου Γλυφάδας στον Υμηττό. 6.600 χιλιάδες περίπου στρέμματα έγιναν κάρβουνο και στάχτη, εκεί που εχθές ήταν δάσος σήμερα είναι αποκαΐδια, καμένη γη. Και στις 24 του Σεπτέμβρη 10 ημέρες πριν τις Βουλευτικές εκλογές, ο περιφερειάρχης της Αττικής υπογράφει απόφαση αναδάσωσης, όπου όμως από τα 6600 χιλ. περίπου καμένου δάσους εξαιρεί 1900 στρ. περίπου από την αναδάσωση και συγχρόνως τακτοποιεί παράνομες εγκαταστάσεις ιδιωτικών εταιρειών ΔΕΚΟ – κεραίες κινητής τηλεφωνίας μέσα στο δάσος που βρίσκονται στη διαδικασία αλλαγής χρήσης του βουνού (ΦΕΚ 406 24/9/2009). Παρόλα όμως αυτά που συμβαίνουν στον Υμηττό υπάρχουν, ενεργοί πολίτες, μαζικοί φορείς, τοπικά κινήματα, που παλεύουν και αγωνίζονται χρόνια τώρα για την υπεράσπιση της δημόσιας δασικής γης και συνεχίζουν επίμονα να διεκδικούν.
■ Άμεση κήρυξη ως αναδασωτέων όλων των περιοχών του Υμηττού που κάηκαν.
■ Άμεση αναστολή έκδοσης οικοδομικών αδειών και εκτέλεσης οικοδομικών εργασιών μέχρι την κύρωση των δασικών χαρτών.
■ Ούτε ένα τετραγωνικό μέτρο καμένης ή καταπατημένης δασικής δημόσιας γης να μη γίνει τσιμέντο.
■ Άμεση αναδάσωση των καμένων εκτάσεων.
■ Κατάργηση της εκτός σχεδίου δόμησης και σταμάτημα όλων των επεκτάσεων των ρυμοτομικών σχεδίων στον Υμηττό.
■ Επέκταση της Α' Ζώνης προστασίας του Υμηττού σε όλο το βουνό.
■ Σύνταξη Δασολογίου με κύρωση των Δασικών Χαρτών και δημιουργία Εθνικού Κτηματολογίου όπως επιβάλει το Σύνταγμα.
■ Άμεση ανακήρυξη του Υμηττού σε Εθνικό Δρυμό.
■ Δημιουργία Δασαρχείου στον Υμηττό.
■ Άμεση απομάκρυνση όλων εκείνων των δραστηριοτήτων που δεν συνάδουν με το δασικό χαρακτήρα του βουνού (Στρατιωτικές εγκαταστάσεις Αεροπορίας Ε.Τ.Η.Μ. αυθαίρετα κτίσματα, εγκαταστάσεις Δ.Ε.Η., Ε.Υ.Δ.Α.Π., Κεραιών Κινητής Τηλεφωνίας κ.λπ.). Αυθαίρετη και νομότυπη δόμηση.
■ Να ξεκαθαρίσει το ιδιοκτησιακό καθεστώς του Υμηττού.
■ Και βέβαια κανένας νέος αυτοκινητόδρομος να μην πληγώσει ξανά τον Υμηττό.
Και κλείνοντας να πω ότι σε πείσμα και σε αντίσταση απέναντι σε όλους αυτούς που θέλουν να μας κλέψουν την ζωή, τις τελευταίες ημέρες στις καμένες εκτάσεις του Υμηττού στην Άνω Γλυφάδα, εμφανίστηκαν ξανά αλεπούδες και μετά τις τελευταίες βροχές βγήκαν χόρτα και σαλιγκάρια.

Γλυφάδα 03-03-2010

Ο Τάσος Ταστάνης είναι Γραμματέας της Π.Κ του Συνασπισμού Γλυφάδας, Αρχιτέκτονας Μηχανικός μέλος της Διαδημοτικής Συντονιστικής Επιτροπής για τη διάσωση του Υμηττού.