Tης Αλεξανδρας Κασσιμη
Μποτιλιαρισμένοι δρόμοι, αγανακτισμένοι οδηγοί, παρανόμως σταθμευμένα οχήματα υποδέχθηκαν και φέτος, στην Αθήνα, την Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Μετακίνησης με θέμα «Δρόμοι Ανοιχτοί για τον Κόσμο», που ξεκίνησε στις 16 Σεπτεμβρίου και αναμένεται να κορυφωθεί (;) σήμερα με εκδηλώσεις που έχει οργανώσει ο Δήμος Αθηναίων από τις 3 μ.μ. στην πλατεία Κοτζιά. Επίσης με απόφαση του υπουργού Μεταφορών Κ. Χατζηδάκη όλες οι μετακινήσεις με Μέσα Μαζικής Μεταφοράς (λεωφορεία, τρόλεϊ, τραμ, μετρό, προαστιακός) θα είναι για σήμερα δωρεάν, χωρίς εισιτήριο. Για να δούμε πόσοι θα ανταποκριθούν...
Το Λεκανοπέδιο εξακολουθεί να θυμίζει στο κυκλοφοριακό, πόλη έτοιμη να εκραγεί και οι φιλότιμες προσπάθειες «μετεπιβίβασης» των οδηγών Ι.Χ. στα μέσα μαζικής μεταφοράς εξακολουθούν να πέφτουν στο κενό. Μόλις τέσσερις στις δέκα καθημερινές μετακινήσεις πραγματοποιούνται με κάποιο μέσο μαζικής μεταφοράς, τη στιγμή που στις περισσότερες ευρωπαϊκές πόλεις το ποσοστό αυτό κυμαίνεται μεταξύ 65% και 70%. Σύμφωνα πάντως με την άποψη των συγκοινωνιολόγων, το μεγαλύτερο πρόβλημα αυτήν τη στιγμή είναι ότι τα σημαντικά έργα υποδομής δεν συνοδεύονται από κανένα σχεδιασμό.
«Αν το ζητούμενο είναι πώς θα καταφέρουμε όλοι να μετακινούμαστε με το Ι.Χ. ό,τι ώρα θέλουμε, το κυκλοφοριακό δεν θα λυθεί ποτέ καθώς δεν υπάρχει καμία υποδομή ικανή να εξυπηρετήσει όλα αυτά τα οχήματα» εξηγεί στην «Κ» ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ) κ. Γ. Χανδάνος. Παράλληλα, όλα τα μέτρα αποθάρρυνσης της χρήσης των Ι.Χ. φαίνεται ότι σκοντάφτουν στο περιορισμένο και όχι ιδιαίτερα αξιόπιστο δίκτυο αστικών συγκοινωνιών όσο και στην ψυχολογική εξάρτηση του Ελληνα στο αυτοκίνητό του.
Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι ενώ η πλειονότητα των μετακινήσεων στην Ευρώπη με μέσα μαζικής μεταφοράς περιλαμβάνει μετεπιβιβάσεις, οι απόψεις του κοινού του Λεκανοπεδίου είναι διχασμένες. Σύμφωνα με τα στοιχεία πρόσφατης, μεγάλης, έρευνας του ΟΑΣΑ, το 36% των επιβατών δηλώνει ότι θα δεχόταν να μετεπιβιβαστεί από ένα λεωφορείο στο μετρό μόνο εάν ο χρόνος της μετακίνησής του θα περιοριζόταν στο μισό τουλάχιστον. Το 24%, μάλιστα, δηλώνει ότι σε καμία περίπτωση δεν θα κατέβαινε από το λεωφορείο και θα προτιμούσε να πάει απευθείας στον προορισμό του, ακόμη και αν αυξανόταν η διάρκεια της διαδρομής. Το 18% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι θα πείθονταν να μετεπιβιβαστεί μόνο εάν ο χρόνος μειωνόταν κατά 10 λεπτά.
Οι εκλογές φαίνεται ότι επηρέασαν και τον εορτασμό της ευρωπαϊκής εβδομάδας μετακίνησης, καθώς το υπουργείο Μεταφορών απλώς θα συμμετέχει στις εκδηλώσεις του Δήμου Αθηναίων, καθώς δεν υπήρξε πρόβλεψη ειδικών εκδηλώσεων. Η Γενική Διεύθυνση Περιβάλλοντος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προσπαθεί να ασκήσει πίεση προς τις βιώσιμες μετακινήσεις καθώς οι πόλεις που συμμετέχουν πρέπει να υιοθετήσουν τουλάχιστον ένα μόνιμου χαρακτήρα μέτρο (π.χ. ποδηλατόδρομοι, νέες υπηρεσίες αστικών συγκοινωνιών κ.ά.).
www.kathimerini.gr