Πέμπτη 25 Οκτωβρίου 2012

η Αριστερή Ριζοσπαστική Πρωτοβουλία Γλυφάδας για τα Γκαράζ





Γιατί λέμε όχι στα Γκαράζ; Τί προτείνουμε. Με ποιό γνώμονα.


Αριστερή Ριζοσπαστική Πρωτοβουλία Γλυφάδας
                                           κόντρα στο μνημόνιο και τον «Καλλικράτη»

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ



ΕΚΧΩΡΟΥΜΕ ΤΑ ΠΑΝΤΑ ΣΤΑ ΑΔΥΦΑΓΑ ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΣΥΜΦΕΡΟΝΤΑ.
ΤΑ ΣΧΕΔΙΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΓΚΑΡΑΖ ΣΤΙΣ ΠΛΑΤΕΙΕΣ ΤΗΣ ΓΛΥΦΑΔΑΣ
ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΝΑΤΡΑΠΟΥΝ

Η Αριστερή Ριζοσπαστική Πρωτοβουλία Γλυφάδας καταγγέλλει στο λαό της Γλυφάδας την δημοτική αρχή του κ. Κόκκορη που εκχωρεί σε ιδιωτικά χέρια την δημιουργία υπόγειων και επιφανειακών χώρων στάθμευσης, παραδίδοντας με την μέθοδο των ΣΔΙΤ σε ιδιώτες μια επικερδή δραστηριότητα που μάλιστα θα αναπτυχθεί σε Δημόσιο Δημοτικό χώρο.
Συγκεκριμένα στο προσεχές Δημοτικό Συμβούλιο της Πέμπτης 25/10/2012 εισάγει προς έγκριση την Α’ φάση της μελέτης για την «Παροχή υπηρεσιών υποστήριξης στην προσυμβατική διαδικασία επιλογής με την μέθοδο ΣΔΙΤ (Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα) για την Κατασκευή υπόγειου χώρου στάθμευσης και εντολή έναρξης της Β’ φάσης».
Θυμίζουμε βέβαια στους συμπολίτες μας, ότι από τον Φεβρουάριο του 2011 έχει δρομολογηθεί η παραπάνω απαράδεκτη διαδικασία με την πλήρη συμφωνία των παρατάξεων του κ. Βαρβιτσιώτη, του κ. Λανδράκη και της κ. Λυγνού, όπου είχανε υπερψηφίσει και εγκρίνει στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου στις 22-2-2011 το ¨ πρακτικό της Επιτροπής Παρακολούθησης και Παραλαβής των παραδοτέων στα πλαίσια της Σύμβασης Παροχής Υπηρεσιών Υποστήριξης του Δήμου Γλυφάδας στην Προσυμβατική διαδικασία για την υλοποίηση του έργου «Κατασκευή υπόγειου χώρου στάθμευσης με την μέθοδο Σ.Δ.Ι.Τ.». Είχαμε από τότε ζητήσει την ακύρωση του έργου και είχαμε καταγγείλει και καταψηφίσει την υπέρογκη αμοιβή των 50.000€ ,στο σύμβουλο και πρώην κυβερνητικό στέλεχος του «εκσυγχρονιστικού ΠΑΣΟΚ» πάλι για την προσυμβατική διαδικασία. Στην συνέχεια καταψηφίζαμε και καταγγέλλαμε και όλες τις δαπάνες που επιβάρυναν το δήμο μας με ποσά που πρέπει να ξεπέρασαν τα 50.000 €, για αρχιτεκτονικές, τοπογραφικές, κυκλοφοριακές και λοιπές μελέτες.
Προτείναμε τότε, πέρα από την παύση κάθε ενέργειας προώθησης της κατασκευής  υπόγειων και επιφανειακών γκαράζ με ΣΔΙΤ, την εξ αρχής μελέτη και επανατοποθέτηση του θέματος της δημιουργίας χώρων στάθμευσης στο κέντρο της Γλυφάδας, σύμφωνα με τις σύγχρονες απόψεις των πολεοδόμων και χωροτακτών, με την ανάγκη τήρησης των σχετικών αποφάσεων του Συμβουλίου Επικρατείας που απαγορεύουν την δημιουργία υπόγειων χώρων στάθμευσης σε κοινόχρηστους χώρους πρασίνου, πλατειών, πάρκων και παιδικών χαρών.
Επισημάναμε ακόμη ότι η προώθηση των σχεδίων της Δημοτικής αρχής έρχεται σε σύγκρουση με το Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αθήνας, το οποίο εντάσσει τη δημιουργία χώρων στάθμευσης σε δύο πεδία:
1. Στην ανασυγκρότηση της γειτονιάς μέσω εκτεταμένων αστικών αναπλάσεων (πρασίνου, πεζοδρομήσεων, δημιουργίας νέων ελεύθερων χώρων). Σε αυτή την κατεύθυνση τα κτίρια στάθμευσης δημιουργούνται για να απελευθερώσουν και όχι για να δεσμεύσουν τους κοινόχρηστους χώρους.
2. Στην ενιαία πολιτική μεταφορών που έχει ως βασικό εργαλείο την ανάπτυξη και αναβάθμιση του δικτύου δημοσίων συγκοινωνιών και στη λειτουργική διασύνδεση των μέσων.
Η στρατηγική του Ρυθμιστικού Σχεδίου της Αθήνας, αναφέρεται στην αποτροπή εισαγωγής του ΙΧ αυτοκινήτου στις κεντρικές περιοχές της πόλης, στην ευρεία εφαρμογή ελεγχόμενης στάθμευσης, αρχίζοντας από τις κεντρικές περιοχές, στην καθιέρωση μιας πολιτικής ανέγερσης κτιρίων στάθμευσης σε δύο περιπτώσεις:
- σε περιμετρικά σημεία της πόλης (σε εξωτερικό δακτύλιο) και μάλιστα στους κόμβους συμβολής του κύριου οδικού δικτύου με τους σταθμούς μαζικών μέσων μεταφοράς και,
- στο εσωτερικό των περιοχών κατοικίας αλλά σε συνδυασμό με μια συστηματική πολιτική αστικών αναπλάσεων, ώστε να αναβαθμίζεται ο δημόσιος χώρος που απελευθερώνεται προς όφελος της διακίνησης πεζών ή ποδηλάτων και της δημιουργίας δικτύου πρασίνου.
Ιδιαίτερα σημαντικό είναι ότι οι επιλογές της χωροθέτησης κτιρίων στάθμευσης οφείλουν να γίνονται με κριτήριο την εξυπηρέτηση των πιο πάνω πολεοδομικών στόχων και όχι να υποτάσσονται στη ζήτηση της αγοράς ή στην οικονομική αποδοτικότητα των επενδύσεων.
Τονίσαμε σε όλους τους τόνους ότι σχετικά με το θέμα της δημιουργίας των μεγάλων γκαράζ στην πόλη μας, η Δημοτική αρχή πρέπει να λάβει υπόψη της και να ιεραρχήσει τόσο τις ανάγκες των κατοίκων του Δήμου, όσο και τις τραγικές οικονομικές συνθήκες που προφανώς και θέτουν άλλες προτεραιότητες για τους εργαζόμενους και μικροεπαγγελματίες της πόλης μας που πλήττονται βάναυσα από τα μέτρα των μνημονιακών πολιτικών και των ανάλογων αποφάσεων της Δημοτικής αρχής.
Οι υπόγειοι χώροι στάθμευσης των τελευταίων ετών κάτω από πλατείες, έχουν συγκεκριμένα τεχνικά χαρακτηριστικά, τα οποία κατά κύριο λόγο οφείλονται στο συγκεκριμένο οικονομοτεχνικό σύστημα παραχώρησης – επιδότησης – μελέτης -κατασκευής. Πρόκειται για ογκώδη υπόγεια κτίρια. Τα δώματά τους συγκροτούνται με φορείς οπλισμένου σκυροδέματος, οι οποίοι στο μεγαλύτερο ποσοστό τους, επικαλύπτονται με σκληρές επιφάνειες οπλισμένου σκυροδέματος, τσιμεντοπλακών ή τσιμεντοκυβόλιθων για λόγους ευκολίας της κατασκευής και καλής υγρομόνωσης. Σε κανέναν από τους πρόσφατα κατασκευασμένους χώρους στάθμευσης κάτω από πλατείες στην Αθήνα, δεν έχει υπάρξει αξιόλογη αρχιτεκτονική διαμόρφωση. Οι είσοδοι-έξοδοι οχημάτων και πεζών διανοίγονται εντός των πλατειών σε όλες σχεδόν τις περιπτώσεις και όχι στους παράπλευρους δρόμους, προκαλώντας έτσι την απονέκρωση ενός μεγάλου τμήματος του πρώην κοινόχρηστου χώρου. Ο μηχανολογικός εξοπλισμός, οι ανελκυστήρες, τα κλιμακοστάσια, οι ράμπες εισόδου και εξόδου και πολλές φορές τα φυλάκια-θυρωρεία αλλά και μικρά σημεία ανάληψης χρημάτων ή άλλες κατασκευές υπερυψώνονται επάνω από το δώμα και καταλαμβάνουν επίσης μεγάλο ποσοστό της ελεύθερης επιφάνειας.
Στις περιπτώσεις των κατασκευασμένων κατά την τελευταία δεκαετία ιδιωτικών χώρων στάθμευσης κάτω από δημόσιους κοινόχρηστους χώρους το πράσινο καλύπτει μικρά έως μηδενικά ποσοστά, είναι κατά κανόνα χαμηλό (χλοοτάπητες, θάμνοι και εποχιακά καλλωπιστικά φυτά). Η φύτευση υψηλού πρασίνου όπως είναι τα υψηλόκορμα δένδρα (πεύκα, κυπαρίσσια, πλατάνια, ευκάλυπτοι, λεύκες κ.α.) τα οποία δημιουργούν μία κρίσιμη μάζα που συμβάλλει αποτελεσματικά στη βελτίωση του τοπικού μικροκλίματος, προσφέρουν καλές συνθήκες σκιασμού και δροσισμού, δεν είναι δυνατόν να γίνει στις κατασκευές με συμβατικές πλάκες οπλισμένου σκυροδέματος που καλύπτουν συνήθως τους υπόγειους αυτούς σταθμούς αυτοκινήτων. Τούτο συμβαίνει λόγω του μεγάλου ριζικού συστήματος των υψηλόκορμων δένδρων και του βάρους το οποίο αποκτούν μετά από λίγα χρόνια. Για να υπάρξει η δυνατότητα ανάλογων φυτεύσεων, πρέπει να προβλεφθούν μεγάλου όγκου και βάθους κατασκευές με υψηλές προδιαγραφές υγρομόνωσης και αποστραγγίσεων, οι οποίες θα στηρίζουν τα δένδρα και θα τους επιτρέψουν να αναπτυχθούν εντός τους.
Και βέβαια δεν πρέπει να έχει κανείς την ψευδαίσθηση ότι θα αντιμετωπισθούν τα κυκλοφοριακά προβλήματα της Γλυφάδας. Άλλωστε την λύση σε αυτό έδωσε η οικονομική κρίση με τις τραγικές συνέπειές της.
Η πολιτική διάθεσης χώρου στην κυκλοφορία ιδιωτικών οχημάτων εφαρμόστηκε στην Αθήνα σε μεγάλη κλίμακα την τελευταία δεκαετία. Οι κατασκευές των περιφερειακών λεωφόρων ταχείας κυκλοφορίας και η κατασκευή των υπόγειων χώρων στάθμευσης κάτω από δημόσιους ελεύθερους χώρους υπήρξαν τα δύο σημαντικά μέτρα προώθησης αυτής της πολιτικής για την κυκλοφορία. Το αποτέλεσμα υπήρξε απογοητευτικό.
Σε σχέση με το κυκλοφοριακό πρόβλημα, τα προ της κρίσης βέβαια στατιστικά μεγέθη αποδεικνύουν το αδιέξοδο το οποίο προκύπτει από τη δημιουργία κινήτρων για τα ΙΧ. Παρά τα έργα ανακούφισης της κυκλοφορίας και εξοικονόμησης θέσεων στάθμευσης, η μέση ταχύτητα των αυτοκινήτων μειωνόταν κατά 5% έως 8% το χρόνο.
Συμπερασματικά έχει δρομολογηθεί ένα έργο μεγάλης κλίμακας το οποίο εκτιμούμε ότι δεν πρόκειται να επιλύσει το κυκλοφοριακό πρόβλημα, αντίθετα πρόκειται να προκαλέσει μία ευρεία υποβάθμιση του αστικού περιβάλλοντος, τόσο στα σημεία στα οποία θα εκτελεστεί όσο και κέντρο της Γλυφάδας γενικότερα.
Καλούμε λοιπόν το Δημοτικό Συμβούλιο της Γλυφάδας, να απορρίψει την εισήγηση του κ. Δημάρχου και να αποφασίσει το σταμάτημα και την οριστική ακύρωση του έργου αυτού. Είναι σοβαρό λάθος και μια κίνηση πολλαπλά ασύμφορη. Είναι περίπτωση εκχώρησης μιας επικερδούς δραστηριότητας που θα αναπτυχθεί σε Δημόσιο Δημοτικό χώρο, σε ιδιωτικά συμφέροντα. Επίσης  με την κατασκευή τωνυπόγειωνγκαράζ στις πλατείες της Γλυφάδας θα προκύψει ένα τοπίο ερήμωσης στον περιβάλλοντα  χώρο πάνω από τις πλατείες και βέβαια ούτε κανένα κυκλοφοριακό πρόβλημα της Γλυφάδας θα επιλύσουν.
Επαναλαμβάνουμε ότι η πάγια θέση της Αριστερής Ριζοσπαστικής Πρωτοβουλίας Γλυφάδας είναι η ριζική αντίθεσή στην εκτέλεση έργων και την παροχή υπηρεσιών προς τους πολίτες με την μέθοδο των ΣΔΙΤ, τόσο από την Δημοτική αρχή της Γλυφάδας όσο και από οποιοδήποτε άλλο κρατικό φορέα του τόπου. Με την σκανδαλώδη αυτή μέθοδο,προωθούνται λύσεις εκχώρησης βασικών λειτουργιών καθώς και κερδοφόρων δραστηριοτήτων των Δήμων και του κράτους, στην ανεξέλεγκτη κερδοσκοπική επιχειρηματική δραστηριότητα των ιδιωτών και κυρίως των τραπεζών.
Οι πολίτες της Γλυφάδας πρέπει να αντιδράσουμε αποφασιστικά στην προώθηση του έργου αυτού με την μέθοδο των ΣΔΙΤ. Η αντίδρασή μας αυτή θα αποτελέσει και ένα σαφέστατο μήνυμα προς την μνημονιακή Κυβέρνηση της «τρόϊκας εσωτερικού», που ετοιμάζεται κατ’ επιταγή Ε.Ε. και ΔΝΤ να ξεπουλήσει τα πάντα στους τοκογλύφους δανειστές μας, με πρώτα-πρώτα τα φιλέτα της περιοχής μας όπως το παραλιακό μέτωπο, το Ελληνικό, τις Μαρίνες της  Γλυφάδας κ.λ.π.
Θυμίζουμε με την ευκαιρία ότι ο κ. Δήμαρχος και η πλειοψηφία του δημοτικού συμβουλίου, δεν έχουν ψελλίσει μέχρι σήμερα ούτε μια λέξη διαμαρτυρίας για όλα τα παραπάνω που προετοιμάζει σε βάρος μας μεθοδικά η τρικομματική Κυβέρνηση.
Γλυφάδα 24 Οκτωβρίου 2012
ΤΑΣΟΣ ΤΑΣΤΑΝΗΣ
                                            ΔΗΜΟΤΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΤΗΣ
Αριστερής Ριζοσπαστικής Πρωτοβουλίας Γλυφάδας